lördag 26 september 2009

Åsa Jungnelius

Jackie

Åsa Jungenelius som arbetar för KostaBoda, blev mycket omtalad och prisad när hon lanserade sin serie Jackie i våras. Jag är dock inte överförtjust i dem. Däremot så tycker jag om allt annat hon har gjort. Serien diva och cosy candle är själv storfavoriter och nu senaste serien Make Up. Så här säger hon själv om sina konstverk.




Diva

"I första hand vill jag göra föremål som har berättandet i fokus. Med estetik som språk skildrar jag vår objektsvärld på ett subjektivt sätt. Ofta använder jag mig av stereotypt laddade föremål som förlaga eller referens för att poängtera eller slå hål på myten och dess betydelse. När det gäller glas som material gillar jag glittret och de blanka och hårda ytorna, gärna i kontrast till andra material."

Make Up

Cosy Candle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar