söndag 23 augusti 2009

I AMsterdam








Hej, just hem kommen från Amstedam. Det var en otroligt rolig helg med ett härligt gäng. Vi var ju bara där från fredag till Söndag men det känns som att jag har sett och gjort så mycket. Jag är riktigt nöjd och fick gjort det jag ville.

När vi kom ner på fredagen stack vi direkt till Hostlet och checka in. Dte var ganska sunkigt men billigt och låg ultimat i Amsterdam. Sedan bar det ut på stan, först lite mat och efterdet så gick jag och tre till in på riksmuseét. Tyvärr så bygger de om, men jag fick se lite Rembrandt och Vermeer så jag var ändå nöjd och glad. När vi var klara så var klockan redan sex så vi stack tillbaak till Hostlet och mötte upp de andra. Vi tog det lugnt på kvällen och åt middag och tog sedan en promenad utmed kanalerna och vi hittade en jättemysig krog i en gränd där vi tog ett glas rött.

Dag nummer två var vi sjukt rutinerade och alla var klara att gå ut på nya äventyr vid kvart i tio på morgonen. Så då gick de flesta i samlad grupp mot Anne Frank museét. Det var jättebra och intressant men mycket folk och turister. NÄr vi kom ut så möttes vi av kanalen som var full av båtar. tydligen så var det en festival i "the Ninth Steets" området där vi var. Dessa kvarteren åt vi lunch i och sedan åkte vissa kanalbåt medan jag strosa runt i detta kvarteret som var sjukt mysigt. Vi gick sedan in mot Markt Daam och gick huvudshoppinggatan tillbaka och jag råkade köpa med mig ett par byxor ;) Bild kommer senare ;).

Vi åtta gick vi och åt och efter lite barhäng så gick vi på nattklubben Paradiso. Som är en klubb i en gammal kyrka. Det var kul men tydligen så var det hiphip/RnB tema denna kvällen och det var lite mindre roligt men kul att testa på ;).

I morse så gick vi mot centarlen och åt frukost på vägen på ett jättemysigt ställe och halv ett så tog vi tåget tillbaka.


Amsterdam var en mysig och trevlig stad jag gärna besöker igen. Dock lite mycket backpackers och ett visst typo av folk pga alla "coffeeshops" men jag gillade det kvarter som kallas de nio gatorna. Det var även en väldigt romantisk stad med alla kanaler och när man gick där på kvällen så blev det mysigt med alla gatlampor etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar